O nas

Program koła Program wiedzy o AIDS Galeria
 

 

Program Koła Młodych Ekologów

Działającego w Zespole Szkół Nr 3 w Łukowie

 

Autorki programu: Joanna Gawłowicz i Katarzyna Zarzycka - Dmitruk

  1. Ewaluacja wstępna

           Koło Młodych Ekologów działa w Zespole Szkół Nr3 w Łukowie od października 1999 r. Jego działalność ukierunkowana jest na uświadomienie uczniom zagrożeń środowiska przyrodniczego, występujących w miejscu zamieszkania oraz budzenia szacunku do przyrody. Biorąc pod uwagę postulaty młodzieży oraz propozycje rozszerzenia działań w ramach Alertu Ekologiczno-Zdrowotnego, przygotowałyśmy program. Chciałybyśmy w nim przybliżyć uczniom zagadnienia związane z biomonitoringiem płynącej przez Łuków rzeki Krzny oraz zwrócić uwagę na problem segregacji odpadów. Program jest więc dostosowany do zainteresowań  młodzieży działającej w Kole Młodych Ekologów, do potrzeb środowiska lokalnego oraz zgodny z Programem Wychowawczym Szkoły.

  1. Cele programu:

    Cel ogólny:

    • Uświadomienie zagrożeń środowiska.
    • Kształtowanie świadomości ekologicznej.

                Cele szczegółowe:

·        Uświadomienie uczniom ich roli w walce o ochronę środowiska.

·        Określenie parametrów wody i monitorowanie wód rzeki Krzny, poznawanie organizmów żyjących w tej rzece.

·        Zebranie informacji o gospodarce odpadami w mieście, szkole i domu.

·        Poznanie źródeł odpadów, ich rodzajów i możliwości recyklingu.

·        Poznanie źródeł promieniotwórczości, pozytywnych i negatywnych skutków promieniowania oraz praktycznego wykorzystania promieniowania.

·        Uświadomienie zagrożeń środowiska naturalnego spowodowanych wydobywaniem i eksploatacją surowców energetycznych.

  1. Proces wdrażania programu

     Program przeznaczony jest dla Koła Młodych Ekologów w Zespole Szkół Nr3 w Łukowie. Będzie realizowany na spotkaniach tego koła, które odbywać się będą dwa razy w miesiącu.

  1. Zamierzone osiągnięcia uczniów.

     Zamierzone osiągnięcia uczniów są związane z przedstawionymi szczegółowo celami operacyjnymi. Zakładamy, iż uczeń po realizacji programu:

·        Oceni stopień i jakość zagospodarowania odpadów w najbliższej okolicy.

·        Dostrzeże związki przyczynowo skutkowe w procesach degradacji przyrody.

·        Będzie się czuł odpowiedzialny za stan środowiska i wykazywał troskę o jego czystość.

·        Wymieni skutki niekontrolowanego rozwoju i postępu cywilizacji.

·        Wykaże zaangażowanie na rzecz ochrony przyrody.

·        Określi stan rzeki Krzny oraz źródła jej zanieczyszczeń.

  1. Procedury osiągania celów.

          W pracy Koła Młodych Ekologów dominują metody aktywne, tj.: obserwacja bezpośrednia, doświadczenie, eksperyment biologiczny, badania terenowe i mikroskopowanie. Duży nacisk kładziemy na pracę w grupach, która daje możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności, ale też uczy współpracy i szanowania zdania innych uczestników. Uczniowie będą pracować ze specjalnie opracowanymi materiałami wspierającymi ich na etapie zdobywania wiedzy oraz ułatwiającymi samokontrolę. Będą planować indywidualne i zespołowe działania, porządkować i porównywać zdobyte dane.

  1. Szczegółowa zawartość programu:

 ·        Scenariusze zajęć:

-        gospodarka odpadami,

-        zagrożenia naszej ziemi,

-        woda w naszej rzece,

-        źródła energii,

-        promieniotwórczość.

·        Założenia i przebieg Szkolnego Konkursu Ekologicznego na Dzień Ziemi (22 kwietnia).

  1. Ewaluacja programu.

Ocena efektywności programu zostanie przeprowadzona na podstawie:

·        ankiet przeprowadzonych przez uczniów w trakcie realizacji programu,

·        ankiet przeprowadzonych przez autorki skierowanych do uczniów,

·        wyników Szkolnego Konkursu Ekologicznego,

·        obserwacji stopnia zaangażowania uczniów w realizację programu.

  1. Budżet.
      Program nie przewiduje dużych nakładów finansowych. W jego realizacji będą potrzebne materiały biurowe oraz nagrody dla uczestników konkursów.

                        Szczegółowy program koła